Для школьников и родителей
  • Главная
  • Поделки
  • Вариант 9 раздел 1 аудирование. Разбираем ЕГЭ по английскому языку: раздел «Аудирование. Задания по аудированию

Вариант 9 раздел 1 аудирование. Разбираем ЕГЭ по английскому языку: раздел «Аудирование. Задания по аудированию

1

Вы услышите четыре коротких диалога, обозначенных A, B, C и D. Определите, где происходит каждый из диалогов. Используйте каждое место действия из списка 1-5 только один раз. В задании есть одно лишнее место действия. Вы услышите запись дважды. У вас есть 20 секунд, чтобы ознакомиться с заданием.

1. At the teacher’s office

2. At the library

3. In a bookstore

4. At the theatre

5. In a concert hall

2

Вы услышите пять высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего А-E и утверждениями, данными в списке 1-6. Используйте каждое утверждение из списка 1-6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды. У вас есть 30 секунд, чтоб ознакомиться с заданием.

Нажмите , чтобы прослушать запись

1. It ’s an unusual but enjoyable camp experience.

2. It’s an exciting summer experience for a city child.

3. I spend summer working in my family’s business.

4. I had an exciting experience in country studies.

5. It was a summer vacation without any new experiences.

6. I had an enjoyable fresh-air family vacation.

Вы услышите интервью с доктором Джоунс. В заданиях 3-8 в поле ответа запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного.

Нажмите , чтобы прослушать запись

3

The topic of this programme is

1. having a healthy life style.

2. following a healthy diet.

3. treating diet related diseases.

4

According to the interviewer, he

1. sticks to a healthy diet.

2. is ready to switch to a healthy diet.

3. is not ready to do without junk food.

5

Which is NOT a healthy diet tip given by Dr. Jones?

1. Substitute olive oil for butter.

2. Reduce the amount of food you eat.

3. Start with counting calories.

6

For eating out Dr. Jones suggests that customers should

1. share one dish between them.

2. take home some of their meal to eat later.

3. avoid all kinds of starters.

7

The Dr. Jones’s general recommendation is

1. eat more often, but smaller portions.

2. have no more than three regular meals.

3. eat only food that your body wants at the moment.

8

Dr. Jones believes that having a meal with others is beneficial because

1. your friends will help you to stick to your diet.

2. people who eat alone normally eat more.

3. conversation at the table helps you to digest food better.

Раздел 2. Чтение

9

Прочитайте тексты и установите соответствие между текстами и их заголовками: к каждому тексту, обозначенному буквами А–G, подберите соответствующий заголовок, обозначенный цифрами 1–8. Используйте каждую цифру только один раз. В задании есть один лишний заголовок.

1. Modern mission

2. Noted more than once

3. History of the symbols

4. No way to help

6. All sorts of help

7. United strength

8. Sources of financial support

A. Logically enough, the emblem of the Red Cross is a red cross on a white background. This image was first used in 1863, and it is basically a reversal of the Swiss flag, which is a white cross on a red background. Beginning in the 1870s, the Ottoman Empire started using the Red Crescent as the name and emblem for its branch of the Red Cross, reflecting its Islamic beliefs. Today, the Red Crescent is recognized by 33 Islamic nations.

B. All monies used by the International Committee of the Red Cross are received as donations from governments, public institutions, and private individuals. The organization’s annual budget exceeds 1 billion Swiss Francs. The majority of funding comes from Switzerland and the United States, with significant contributions also coming from European countries and the EU. Private donations are often received at times of local, national and international emergencies, such as the tsunami disaster in southeastern Asia in 2004.

C. Today the Red Cross has approximately 97 million volunteers, members and staff, working worldwide. The many organizations associated with the Red Cross are legally independent of each other, but they often work together to provide help to people in time of military conflict and natural disaster.

D. The idea for the International Committee of the Red Cross came to Swiss businessman Henry Dunant in 1859. He was travelling in Italy on business, when he witnessed a terrible military battle in which thousands of men died and were wounded. When he realized that the wounded men were not receiving medical care, he organized the local residents to help men on both sides of the conflict. Three years later the Red Cross was officially founded.

E. The International Committee of the Red Cross, which is based in Geneva, Switzerland, has been awarded the Nobel Peace Prize three times, in 1917, 1944 and 1963. The first two prizes were awarded for the organization’s work during the first and second world wars. The third prize was awarded on the occasion of the Red Cross’s 100th anniversary.

F. Many people around the world know the Red Cross primarily because of the help it gives people locally. For example, the Red Cross sponsors local blood drives, where people donate their blood. This blood can then be used to save the lives of people with medical emergencies. Local Red Cross offices also collect food and clothing and household goods to give to people who are forced to leave their homes after natural disasters.

G. During both World War I and World War II, the International Red Cross worked tirelessly to monitor prisoner-of-war camps, to help civilians caught in the conflicts, and to maintain lists of refugees and missing persons. Tragically, the Red Cross failed to reach an agreement with Nazi Germany regarding its concentration camps and therefore was unable to help the millions of people who died during the war.

Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых утверждений 10–17 соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated). В поле ответа запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного ответа.

Do you know what time it is right now? How do you know? Did you take a look at a wall clock? Glance at your wrist watch? Sneak a peek at your mobile phone? Today we take time-keeping for granted, but of course the very concept of time-keeping is a human invention, with its origins dating back thousands of years.

The first mechanism was probably the sun-dial. This method, which used the moving shadow of the sun to tell time, was widely used in ancient times. A well-constructed sundial is quite accurate, but of course it only works during the day, and only on sunny days. Hourglasses were an invention that made it possible to mark the passage of time at night, in-doors, and in the dark.

All the great ancient civilizations - Greek and Roman, Chinese, Byzantine, Islam - developed water clocks, which were very accurate. These devices were commonly used until the invention of the pendulum clock in the 17th century.

The earliest mechanical clocks didn’t have a visual indicator; they simply announced the time with striking bells. Later the 12-hour circular dial or clock face became standard. A 10-hour dial was briefly popular during the French Revolution when the metric system was applied to time keeping. And the 24 hour dial is commonly used by military organizations and transportation systems.

Today digital displays are used everywhere - on wrist watches, wall clocks, computer screens, etc. This numerical representation of time can be based on the 12-hour system (1:00 am, 1:00 pm) or the 24-hour system (01:00 or 13:00).

Like reading, telling time is something all young children have to be taught. Experts suggest that you begin this when a child is about five years old. Even though digital clocks are everywhere, it’s important to begin with traditional dial clocks, with second hands, to help the child literally see the passage of time. Giving a child his or her own wrist watch - just a cheap child’s version - can be very helpful. Teaching a child to tell time can be quite challenging, but it’s a life skill that every one of us needs.

10

New ways of time keeping are being developed today.

12

Hourglasses were developed at the same time as sun-dial.

13

Water clocks preceded pendulum clock.

14

The first mechanical clocks had no face, no numbers, no hands.

16

Digital displays are more popular today than traditional circular hour dial.

17

It’s better to use clocks with hand while teaching young children to tell time.

Раздел 3. Грамматика и лексика

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 18–26, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18–26.

18

HEAT Glass is a substance made of a combination of sand, limestone, and soda, which _______ to 1500 degrees Celsius.

19

TURN As the mixture cools, it becomes very thick and eventually ______ to a solid substance.

20

HISTORY ______ believe that ancient Egyptians were the the first to invent glass.

21

FIND Recently archeologists ______ 5,000-year-old glass beads

22

BLOW In about 100 B.C., Syrian craftsmen learned how to make hollow pots or vases by______ air into molten glass through a long, narrow iron tube.

23

THEY The Romans used this technique to create beautiful artwork. They also found a way to make glass for windows in _______ houses.

24

USE Today glass ______for things such as windows, light bulbs, kitchenware, and sophisticated scientific equipment.

25

THOUSAND ______ of products, from wine to cosmetics, are packaged in glass containers.

26

IMAGINE Modern life cannot _____ without glass.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 27–32, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 27–32.

28

SKILL Each of them insisted that he was more ______ than the other.

29

CONCLUDE They argued about this question for a long time without reaching any _______. Each man claimed that his handiwork was much better than the other’s.

30

FINAL ______ they agreed, “Let"s go to the king and ask him to be the judge”.

31

TRUE When they came to the king, the two begged “We want Your Majesty to be our judge and tell us whose skill is ______ superior”.

32

WEALTH We don’t know what the king said or did, but when the two returned home, they were both _______ and became best of friends.

Раздел 4. Письмо

Для ответа на задание 33 используйте отдельный лист. При выполнении задания 33 особое внимание обратите на то, что Ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на отдельном чистом листе. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объёма письма. Письма недостаточного объёма, а также часть текста письма, превышающая требуемый объём, не оцениваются.

You have 30 minutes to do this task. You have received a letter from your English-speaking pen friend, James.

... Some of my friends don"t read books. As for me, there is nothing like a good book! Do you read summaries instead of real books, why or why not? Can you get a good grade in Literature, if you do so? What book are you reading now?...

Write her a letter and answer her 3 questions.

Write 100-120 words. Remember the rules of letter writing.

Раздел 5. Говорение

You are going to read the text aloud. You have 1.5 minutes to read the text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not have more than 2 minutes for reading aloud.

Water covers over 70% of the Earth’s surface. It is a very important resource for people and the environment. Water pollution affects drinking water, rivers, lakes, and oceans all over the world. In many developing countries, safe drinking water is still a problem. Over 1000 children die every year as a result of diseases caused by water pollution.

Electronic assistant: Hello! This is the electronic assistant of the club Money Matters. Our purpose is to improve financial competence of teenagers and young adults. We kindly ask you to take part in our survey. Please answer six questions. The survey is anonymous, so you don’t need to give your name. Let’s start.

Electronic assistant: How do you get your pocket money?

Student: (pause 40 seconds) I get my pocket money 2 times a week. And during the month I do my best to save up and not to live on shoestring at the end of the month.

Electronic assistant: What do you usually buy with your pocket money?

Student: (pause 40 seconds) First of all, I can"t do without coffee so everyday afterclasses I pop in corner coffeshop to drink several cups of coffee. Secondly, I am a shopoholic. That is why I spend almost all my pocket money on clothes in chase of obtaining pieces from the latest collection.

Electronic assistant: Where do you prefer to do the shopping, at the shopping mall or on the Internet? Why?

Student: (pause 40 seconds)Nowadays it’s becoming more and more popular to shop online. I’m firmly convinced that it’s the most comfortable way. You just surf the Internet and look through the enormous range of goods. Moreover, you can compare prices and find a real bargain. Also, you can have your purchases delivered. It’s amazingly easy and saves a lot of time and energy. Thus, if you’re not a fan of shopping like me, do it online.

Electronic assistant: Would you like to have a part-time job to earn more pocket money? Explain why.

Student: (pause 40 seconds) To tell you the truth I would like to find a job. But the thing is that I am too busy to have it. My workload is huge and overhelming mainly because I have classes until 4 pm then I do sports and after all I have to cook somethinf for the dinner for my family. All in all, I am exhausted at the end of the day even without having a job.

Electronic assistant: What would you advise a teenager who wants to buy an expensive thing but doesn’t have enough money for that?

Student: (pause 40 seconds) First of all, you should speak to your parents and try to convince them to lend you more money. If it doesn"t work, try to save up during several months.

Electronic assistant: Would you like to be rich in the future? Why?

Student: (pause 40 seconds) It might sound suprising, but I don"t want to be rich. As far as I am concerned, all rich people are evel, cruel and pushy. What"s more, I am sure the real happiness has nothing to do with richness. And relly precious things you can never ever buy for money.

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for your time.

You are going to give a talk about exams. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.

Remember to say:

Whether exams are a good way of testing students knowledge, why/why not

What exam seems the most difficult for you, why

What advice you can give students who are getting ready for exams

You have to talk continuously.

Показать ответ

To my mind, exams are the worst way of assessment. I consider so mainly because there are so many factors that can affect your mood or health on the day of the exam. Thus, the mark that you get does not always show your real knowledge. That is why I am sure that continuous assessment I mean oral presentations, the projects, public talks that you have had is a better and more precise demonstration of knowledge. Well, it is also worth mentioning that the most difficult exam for me is English owning to the fact that I am lack a real communication with native speakers. What’s more, it is almost impossible to find a highly qualified tutor. However, there’re some tips I can share with those who are preparing for sitting the exam. First of all, relax. Make a cup of tea and buy a bar of chocolate with nuts for stimulation of brains. Secondly, it is helpful to turn on your favourite music. Finaly, you should fell in love with what you are studying and then with no doubts you will pass the exam with flying colours.

Делитесь своими результатами или спрашивайте, как решить конкретное задание. Будьте вежливы, ребята.

Раздел 1. Аудирование

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.

1. Perfume can’t be a good present for many reasons.
2. Best presents are presents that create shared memories.
3. Practical presents are not good presents.
4. This sort of present can be good for everybody.
5. Good perfume is the best present that is always easy to get.
6. This present is a good way out, but not always perfect.
7. Think of a person’s lifestyle while choosing a present.
Говорящий A B C D E F
Утверждение

Вы услышите диалог. Определите, какие из приведённых утверждений А1-А7 соответствуют содержанию текста (1 - True), какие не соответствуют (2 - False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительный, ни отрицательный ответ (3 - Not stated). Обведите номер выбранного Вами варианта ответа.Вы услышите запись дважды.

А1. Peter seldom goes to the library.
1) True
2) False
3) Not stated

А2. Peter is satisfied with his term studies.
1) True
2) False
3) Not stated

А3. Peter hopes to do as well in the course as his classmates.
1) True
2) False
3) Not stated

А4. Peter prefers to work at his computer at home.
1) True
2) False
3) Not stated

А5. Jane does not expect Peter to pass his language exam.
1) True
2) False
3) Not stated

А6. Jane has always been the best student in the group.
1) True
2) False
3) Not stated

Вы услышите интервью. В заданиях А8-А14 обведите цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

А8. What, according to Michael Mitchell, is the biggest plus of Vintage Inns?
1) Picturesque locations.
2) Nostalgic landlords and landladies.
3) Tourists from all over the world.

А9. What point does Michael Mitchell make about Vintage Inns’ gardens?
1) They are perfect for any season.
2) All Vintage Inns must have them.
3) They are an alternative to dine in good weather.

А10. Why does not Michael Mitchell do anything to advertise his inns?
1) They are close to local places of interest.
2) They are not far from city centers.
3) They are situated around London.

А11. What is typical of all the Vintage Inns?
1) Traditional old style.
2) Victorian design.
3) Good food and atmosphere.

А12. According to Michael Mitchell, Vintage Inns menus
1) preserve traditional style in cooking.
2) modernize traditional dishes.
3) offer mainly international food.

А13. When is the menu likely to be more varied?
1) Saturdays.
2) Weekdays.
3) Sundays.

А14. What is the booking policy of Vintage Inns?
1) It is not an accepted practice there.
2) You need to book well in advance.
3) Booking is possible only on Fridays.

По окончании выполнения заданий В1 и А1-А14 не забудьте перенести свои ответы в бланк ответов № 1! Обратите внимание, что ответы на задания В1, А1-А14 располагаются в разных частях бланка. При переносе
ответов в задании В1 (в нижней части бланка) цифры записываются без пробелов и знаков препинания.

Каталог заданий.
Задания 1. Понимание основного содержания прослушанного текста

Версия для печати и копирования в MS Word

1. Using the Internet is a good way of studying English.

2. The Internet has all kinds of interesting forums.

3. The Internet helps with shopping.

4. The Internet is very useful for doing the speaker’s job.

5. The Internet helps to learn about different cultures.

6. The Internet can be dangerous for users.

7. The Internet gives quick access to the information you need.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. The speaker feels unhappy about changes in her/his former classmates.

2. The speaker thinks that uniforms give students a tidier look.

3. The speaker is unhappy with his rich classmates’ attitude to expensive gifts.

4. The speaker says that his school building is inconvenient because of its size.

5. The speaker says that students prefer casual clothes to school uniform.

6. The speaker thinks it depends on the person what type of school is better for her/him.

7. The speaker thinks private school gives better opportunities to study different subjects.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. The speaker was glad when she/he was given more serious work to do.

2. The speaker learned nothing important at work.

3. The speaker did not want to take any responsibility.

4. The speaker didn’t mind doing a lot of things during work practice.

5. The speaker wants to do the same kind of work in the future.

6. The speaker has a different idea of the profession after completing the practice.

7. The speaker felt rather nervous before starting work.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. The speaker had a lot of arguments and fights with her/his classmates.

2. The speaker thought that she/he was going to be a student forever.

3. The speaker learned very important social skills in high school.

4. The speaker found school to be a hiding place in times of trouble.

5. The speaker thought of her/his class in high school as a family.

6. The speaker showed little interest in her/his studies in high school.

7. The speaker enjoyed studying with her/his classmates.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. When reading these books, the speaker sees the world in an unusual way.

2. Thanks to these books, the speaker started to enjoy reading.

3. These books made the speaker feel better when she/he was away from home.

4. Thanks to these books, the speaker found many new friends.

5. These books helped the speaker during a difficult period of study.

6. The things said by some of the characters help the speaker in difficult situations.

7. These books showed the speaker that friends are very important.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. I feel unhappy because I can’t change public attitude to our planet.

2. I would like to see new energy saving laws introduced.

3. I am afraid of the after-effects of human activities.

4. I am sure that wise attitude to basic earth supplies is necessary.

5. I do not want my family to live in polluted environment.

6. I am for the use of energy saving practices in house construction.

7. I find many simple ways to help our planet in everyday life.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. Perfume can’t be a good present for many reasons.

2. Best presents are presents that create shared memories.

3. Practical presents are not good presents.

4. This sort of present can be good for everybody.

5. Good perfume is the best present that is always easy to get.

6. This present is a good way out, but not always perfect.

7. Think of a person’s lifestyle while choosing a present.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. I would not return to using chemical cleaners that are bad for my family.

2. I find recycling necessary to keep our planet clean.

3. I would like people to care more about our planet water resources.

4. I am sure our clean and safe future is worth new green habits today.

5. I am concerned about the long-term effects of pollution in big cities.

6. I am trying to stop people from polluting the air.

7. I want people stop and think about the way we treat waste.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. I eat a lot trying to forget my problems.

2. I cannot lose weight as I combine exercising and eating unhealthy food.

3. I have gained weight after changing my habits.

4. I would like to lose weight without changing my habits radically.

5. I feel very unhappy because I cannot help eating unhealthy food.

6. I expected to gain weight but in fact I haven’t.

7. I don’t have any weight problems in spite of eating whatever I want.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. Clear instructions at work are very important.

2. Personal discussions in the office can distract from work.

3. It is important to think about gender differences in office work.

4. Employees’ health must be the top priority for office managers.

5. Positive atmosphere is important at work.

6. Effective communication is important for both employers and employees.

7. Team spirit is a key to success both for the office and its employees.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. Many people understand the importance of healthy eating.

2. Some children know very little about food and cooking.

3. Good food is very expensive nowadays.

4. You can improve your eating habits by growing food yourself.

5. Local food is tastier and better for your health.

6. People have lost the tradition of family meals.

7. For many people the quality of food is less important than other things.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. I eat little and rather irregularly.

2. I am trying to get used to everyday healthy activities.

3. I feel unable to stop myself from eating.

4. I am afraid of having the same health problems as my relatives do.

5. I am willing to return to a healthy lifestyle despite being tired.

6. I am sure that I exercise enough while carrying out my everyday duties.

7. I feel now like starting a healthy life again.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. I buy only hardback books as they can be used longer.

2. I have found out that the choice of books read by young people is rather limited.

3. I read books that give food for thought.

4. I am fond of books about people who succeed in overcoming difficulties.

5. I want to convince myself not to keep books I don’t need any more.

6. I have difficulty getting interested in some books despite their enjoyable language.

7. I would like to share books with other people.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. I’m afraid of becoming overweight.

2. I want a stable financial position.

3. I might get held at gunpoint.

4. I’m concerned about my parents.

5. I want to stay fit for years to come.

6. I feel upset by my friend’s problems.

7. I’m anxious to get a decent job.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. The speaker criticizes books on time management.

2. The speaker believes our schedule shouldn’t ignore personal wishes.

3. The speaker recommends balancing our weekly activities.

4. The speaker considers physiology in time management.

5. The speaker advocates concentration on each task.

6. The speaker recommends concentrating on one big aim at a time.

7. The speaker advises doing tasks in order of importance.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

2. TV should change in the future.

3. TV can teach a lot.

4. TV has many functions.

5. TV can ruin family life.

6. TV should be switched on and off in time.

7. TV can be a good friend.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. The speaker has some time to herself / himself at work.

2. The speaker hasn’t given up the job because she / he likes dealing with customers.

3. There is a growing need for the speaker’s services.

4. Although the job is boring the speaker does it because it is wellpaid.

5. The speaker enjoys her / his job although she / he doesn’t make good money.

6. The speaker agrees to do any job because she / he needs money badly.

7. The speaker likes the environment and the fact that she / he doesn’t have to work too quickly.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. The speaker liked the panorama in front of the hotel.

2. The speaker talks about having problems with police on arrival.

3. The speaker had a hard time finding his way to the hotel.

4. The speaker tells how to save money while visiting an expensive place.

5. The speaker gives advice on choosing a place to stay at while travelling.

6. The speaker found the view from his hotel room awful.

7. The speaker was surprised at some norms of cultural behaviour in the country he was visiting.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. Be active and try something new on holiday

2. Beach holidays make people boring

3. A chance to discover more about oneself

4. New places are the best places to go to

5. Holidays are perfect for hobbies and pastimes

6. Restful holidays involve family and friends

7. Extreme sports can ruin your holiday

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. For some people, old habits never die.

2. Sometimes it is a mistake to write a letter.

3. Writing letters in English is good practice.

4. Letter writing is a waste of time.

5. It is a waste of time making your views known.

6. Persistence eventually gives some results.

7. Seven together will be better than one.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. Good books can transport you to other worlds.

2. It’s nice practice to give away books that you have already read.

3. In some cases it is not bad to watch a screen version of the book.

4. The difficult language of some writers can hide a good story.

5. A good mixture of mental stimulation is good.

6. Old novels are not worth reading.

7. Traditional reading will never stop.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. It is good to be spontaneous when travelling.

2. Weekends can be really boring.

3. Weekends are perfect for long walks.

4. The best thing about Saturday morning is breakfast.

5. It’s good to get outside at the weekend.

6. Sundays are for meeting friends and chatting.

7. Sport is more about fun than prizes.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. Uniforms can ‘hide’ people

2. Uniform rules can be too strict

3. Dress-code as a sort of uniform

4. Dress codes can prevent us looking our best

5. Unbelievable coincidence

6. Uniforms are always dull

7. Dress-codes can be fun

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. Writing Valentines has a very long history.

2. It’s another time to spend money.

3. Valentines make a big business.

4. There’s always something against the Day.

5. It’s a traditional Valentine’s Day present and no one should spare money for it.

6. Its traditions tend to fade.

7. Even journalists need information about Valentine’s Day.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. The weather can affect people"s health and emotions.

2. Bad weather can be the result of human behavior.

3. The stock market depends on weather conditions.

4. Some people have a gift for predicting things.

5. Climate can influence national character.

6. Wet weather can be good in any season.

7. The weather changes according to some objective phenomena.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. This kind of tour is for strong and fit people.

2. Professional staff make these difficult tours fun.

4. Team spirit and optimism are important in such tours.

5. This company ignores tourists" safety.

6. If you secure your life jacket properly, you"ll come home safely.

7. Before such tours you should learn how to move and breathe in rapid water.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. This ingredient of a sweet treat has a long history.

2. Candy from our childhood has a very special taste.

3. This shop has an unusual mix of goods.

4. Every candy cane has its own sweet secret.

5. Special sweets can be decorations for special occasions.

6. It was impossible to eat alone all the sweets needed.

7. I didn"t regret spending money for those sweets.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. This technique is not good for remembering things.

2. Keeping a diary can help not to forget things.

3. One should keep used diaries and daily planners.

4. Writing things on pieces of paper is convenient.

5. A diary in your mobile may be a good idea.

6. Good memory may be a question of genetics.

7. This way to remember things doesn"t go well with hygiene.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. Don’t rely on others to improve your own eating habits.

2. It’s difficult to eat healthily when you are poor.

3. There is no time to cook when you’re working.

4. The government should do more to help people.

5. We should learn from different cultures.

6. The wrong things are taught in schools.

7. Some people don’t care that their diet is unhealthy.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. It’s important to do it properly.

2. I combine keeping fit with another hobby.

3. I’ve made some new friends since I started.

4. It can cause problems in later life.

5. I’m not as enthusiastic as I could be.

6. It’s made me fitter than I thought it would.

7. It isn’t easy to find the time to do it.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. Before such tours you should learn how to move and breathe in rapid water.

2. This company ignores tourists’ safety.

3. Rafting can be life-threatening.

4. This kind of tour is for strong and fit people.

5. Professional staff make these difficult tours fun.

6. If you secure your life jacket properly, you’ll come home safely.

7. Team spirit and optimism are important in such tours.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. We can exchange gossip secretly.

2. You can understand your language better.

3. Choosing a foreign language to study is not easy.

4. I have a chance to change my identity.

5. Languages and music have a lot in common.

6. Languages boost your prestige.

7. Speaking a foreign language helps you not to feel foreign.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. Teaching abroad doesn’t seem nice to some people.

2. My relative is a role model for me in terms of working abroad.

3. Some countries offer good career opportunities for beginning teachers.

4. Relatives are happy when you decide not to teach abroad.

5. I’m going to spend my gap year teaching English abroad.

6. Teaching as a way to change your life.

7. Don’t hesitate to write to the employer if you need the job.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. The speaker expresses nostalgia about the earlier days of the festival.

2. The speaker describes a festival that celebrates an old symbolic tradition.

3. The speaker says the festival supports worthy causes.

4. The speaker wanted to fit in with the crowd at the festival.

5. The speaker prefers smaller festivals with a special atmosphere.

6. The speaker was impressed by the number and range of cultural events.

7. The speaker had a frightening experience during the festival.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. Reading a lot is an important aspect of self-education.

2. Self-education doesn’t have to be boring.

3. Self-education is necessary even after you get a diploma.

4. The World Wide Web has made self-education really easy.

5. Self-education isn’t necessary with teachers at hand.

6. Self-education is not a good option for everyone.

7. Responsibility is the key to effective self-education.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. I try not to miss anything in the cinema.

2. It is possible to create the cinema atmosphere without going out.

3. Movie stars are very attractive.

4. The best moving pictures are in our heads.

5. When thinking about cinema I remember an accident.

6. Stage provides me with more exciting experiences than screen.

7. It feels good to make a dream come true.

Говорящий A B C D E F
Утверждение

Ответ:

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A-F и утверждениями, данными в списке 1-7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

1. Reality destroyed my prejudices about the British.

Сегодня начинаю цикл статей про любовь про подготовку к ЕГЭ с подробным разбором того, что и как делать в каждом задании и даже что делать, если вы чего-то не поняли.

Начинаем с первой части письменного экзамена – аудирования.

Аудирование нельзя отложить и сделать попозже по той простой причине, что когда начнется экзамен, вам включат запись и заставят делать задания, хотите вы этого или нет.

Общая информация

Как и в ОГЭ, Аудирование включает три задания разной степени сложности, и сложность эта увеличивается с каждым заданием. Аудиозапись каждого из трех заданий звучит 2 раза .

Длится вся запись около 30 минут , а получить за этот раздел экзамена можно максимум 20 баллов , как, впрочем, и за каждый из других разделов ЕГЭ – Чтение, Грамматика и Лексика, Письмо и Устная часть. Все они вместе складываются в практически недостижимый максимум из 100 баллов.

Общие советы по выполнению этой части экзамена не сильно отличаются от для выполнения этой части на ОГЭ.

Как только на экзамене взяли в руки бланки с заданиями к аудированию и включили запись, не слушайте инструкцию по выполнению задания (вы итак знаете все, что нужно делать), а сразу читайте предложения и отмечайте про себя информацию, которую нужно услышать.

При первом прослушивании отмечайте «понравившийся» вариант, на втором - проверяйте. И, даже если не уверены, все равно в бланк ответов вписывайте цифру - авось попадете.

Не ожидайте понять услышанное на 100%, такого не будет. В аудировании всегда есть слова, которые 11-классник знать не может, он должен полагаться на свое умение угадывать значение из языкового окружения слова.

Задание 1

Первое задание аудирования ЕГЭ очень похоже на второе задание аудирования ОГЭ.

Вы услышите 6 людей, высказывающихся на одну и ту же тему. Например, в демоверсии 2017 года, которую я беру как образец, это сinema. А утверждений на листке Вы увидите 7, то есть одно будет лишнее. Это задание направлено на понимание общего смысла высказывания.

Когда ответственный за проведение экзамена включит запись, начинайте просматривать утверждения и про себя отмечать “изюминку” каждого высказывания, то есть то, что отличает его от другого. А также думать, какими синонимичными фразами и словами в записи может об этом говорится. Не надо пытаться услышать в тексте именно те слова, которые написаны в предложениях на листке. Зачастую их специально вставляют в неправильные отрывки, чтобы запутать учащегося. Скорее всего в отрывке вы услышите синонимы, но бывают и записи, где говорящие используют те же самые слова или выражения (в примере это утверждение 1 и Speaker E)

Давайте разберем Задание 1 раздела “Аудирование” из демоверсии 2017 года. На листке с заданиями я отметила ключевые слова в каждом утверждении.

А на листке с транскриптом – фразы, которые позволяют соотнести правильные варианты ответа. Для удобства также предоставляю аудио задания .

Как видите, в каждом отрывке несколько раз повторяется одна и та же мысль, так что если не поймете что-то при прослушивании, нужная зацепка повторится в отрывке еще раз.

Лайфхак

Как быть, если не знаете какого-то слова из утверждений? Во-первых, не паниковать, а во-вторых тут есть два варианта решения проблемы.

Например, не понимаете значения слова accident из утверждения 5.

Вариант 1 – тут есть еще слово remember, которое поможет зацепиться за Speaker D, который вспоминает о каком-то случае (в так называемых narrative tenses (Past Simple, Past Continuous и Past Perfect), как раз временах, употребляющихся для рассказов в прошлом), когда он пошел в кино с девушкой.

Вариант 2 – исключение всех неподходящих вариантов. Если Вы соотнесли все остальные утверждения, у вас останутся только 3 и 5. В отрывке не было упомянуто имен каких-либо звезд кино, как и не говорилось слово movie stars или actors/actresses. Сложнее будет, когда Вы не уверены в нескольких вариантах ответа, но тогда нужно быть очень внимательным к таким вот небольшим подсказкам в утверждениях, как remember или другим понятным словам из речи говорящих.

А вот так должен выглядеть правильно заполненный бланк с ответами к этому заданию (ответы правильные):

Обратите внимание , что так как задание у нас было первое, то и ответы мы пишем в строчку напротив цифры 1.

Задание 2

Во втором задании раздела “Аудирование” услышите диалог, из которого нужно понять, правдивы, нет или вообще не упомянуты утверждения из списка. Это задание направлено на частичное понимание деталей высказывания. Хорошо, что все ответы на вопросы идут линейно, то есть по ходу звучания текста.

Самое сложное здесь, на мой взгляд, понять разницу между “не верно” или “не сказано”. Возьмем утверждение G “Tom takes a train to visit his parents on holidays”. Если оно верно, то Том так и скажет в своей реплике. Если нет – то неверно должно быть одно из “слагаемых” утверждения – в диалоге будет сказано, например, “Alice takes a train to visit her parents on holidays”, или “Tom takes a bus/car/plane/ferry/bicycle to visit his parents on holidays”, или “Tom takes a train to visit his friends/grandparents on holidays”, или “Tom takes a train to visit his parents at weekend”. А вот если об этом в тексте не сказано, то Том не будет упоминать ни верного, ни одного из перечисленных неверных вариантов ответа. Хотя в тексте может быть информация и о родителях, и о поезде, и о праздниках. Например, в транскрипте задания мы видим предложение “I don’t see my parents during the term, only on holidays and sometimes they come up to see me at weekends”, то есть видим и родителей, и слово праздники, но они не связаны в логическое утверждение, синонимичное высказыванию G.

Иногда случается так, что некоторые варианты ответа спорные. Например, в этом задании для меня это высказывание D, “Tom’s been studying French at his father’s request”, “Том учит французский по просьбе отца”. Из текста понятно, что это точно не вариант “верно”, а вот разница между “неверно” и “не сказано” для меня здесь небольшая. Том объясняет, что у его отца бизнес во Франции, и поэтому ему может понадобиться французский в будущем, вот он его и выбрал для изучения. То есть, Том учит французский не по просьбе отца, а по своему желанию. Чем не вариант “неверно”? Французский учит, выбрал сам, не отец попросил. Но для экспертов, составлявших задание, явно очевидней то, что просто не сказано про утверждение D (согласно ключам, приведенным ниже). Может, это все much ado about nothing, но в ЕГЭ двусмысленности – увы, не редкость, вот что я хотела проиллюстрировать этим примером.

Итак, когда прослушаете первую часть аудирования и отметите правильные варианты ответа, начинаете читать варианты ответа на задание 2. Отмечать здесь ключевые слова особого смысла нет – в некоторых случаях важно все предложение целиком, как видно на картинке ниже. Важнее понять каждое высказывание и запомнить, какую информацию нужно услышать или не услышать (смотри предыдущий параграф) в тексте. Еще можно себе пофантазировать при прочтении утверждений, в каком ключе могут быть представлены верные или неверные утверждения для каждого высказывания.

А вот транскрипт задания с отмеченными указаниями на правильные ответы:

Лайфхак

Если даже после прослушивания непонятно , где истина, подумайте о том, чем точно это утверждение не является. Например, не понимаете, где ответ на утверждение F “Tom is planning to start writing poetry”. Рассуждаем, что про poetry что-то было, но Том не говорит ничего о начале своего писательского пути, поэтому правильный ответ либо “неверно”, либо “не сказано”. Неверных вариантов у нас в остальных ответах всего один, в утверждении B, поэтому, скорее всего, это утверждение неверно.

Транскрипт с помеченными вариантами ответа и аудио Заданий 3 – 9:

Лайфхак

Если Вы все прослушали два раза и все равно не поняли , где истина, советую идти от противного. То есть прикидывать, о чем точно не говорилось, авось угадаете, варианта-то всего три. Например, непонятен ответ на номер 3. Про вариант 2 и колледж вначале текста ничего нет, про вариант 1 и Африку мы слышим только, что она “dreamed of travelling”, значит выбираем вариант 3.

Иногда о правильном варианте ответа можно догадаться, просто пометив наиболее логичный ответ. Например, на 9 вопрос. Вариант 2 звучит странновато, потому что приобретение навыка лазать по деревьям вряд ли сделает твою поездку незабываемой, если только ты не детеныш обезьяны. Вариант 3, had a lot of fun there, в принципе имеет место быть, но классно повеселиться можно и на любом другом отдыхе, например в Турции, а вот прикоснуться к миру живой природы в Турции вряд ли получится.

Правильный вариант заполнения бланка ЕГЭ, так выполняли мы Задание 3 – 9, то и ответы записываются в соответствующую клеточку:

Опять же, каждый вариант ответа (1, 2, 3) должен встретиться хотя бы один раз и один и тот же вариант (например, 1) не может идти более чем три раза подряд.

И в заключении, советую перенести варианты в бланк ответов прямо по горячим следам , то есть после прослушивания. Мало ли, какой-то вариант забыли на листе ответить, или что-то переправить хотели, но забыли. Шанс вспомнить какую-то мелочь в конце экзамена, когда Вы лихорадочно дописываете и переправляете эссе будет гораздо меньше.

Тренировка

Как и в случае с подготовкой к аудированию на ОГЭ, мои советы здесь будут точно такие же – слушать, слушать и еще раз слушать . Сначала вместе на уроке разобрали стратегии выполнения каждого задания отдельно, потом потренировали и уделяем время для аудирования или на уроке, или задаем на дом (лучше этот вариант, если перед нами непаханое поле). Все непонятные места прослушиваем и смотрим в транскрипте. К сожалению, на сайте ФИПИ транскриптов и ответов на задания нет, но большинство из них можно найти на РешуЕГЭ.

Аудирование на ЕГЭ. Задания 1, 2, 3 – 9

1

Вы услышите четыре коротких диалога, обозначенных A, B, C и D. Определите, где происходит каждый из диалогов. Используйте каждое место действия из списка 1-5 только один раз. В задании есть одно лишнее место действия. Вы услышите запись дважды. У вас есть 20 секунд, чтобы ознакомиться с заданием.

1. In a restaurant

3. In a shoe store

4. In a food store

2

Вы услышите пять высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего А-E и утверждениями, данными в списке 1-6. Используйте каждое утверждение из списка 1-6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды. У вас есть 30 секунд, чтоб ознакомиться с заданием.

Нажмите , чтобы прослушать запись

1. The speaker can appreciate actors’ professional skills in this kind of movies.

2. The speaker usually chooses movies that are educational.

3. The speaker thinks cinema actors used to be more professional.

4. The speaker thinks this kind of movie has a positive effect on her/his relative.

5. The speaker thinks the positive side of this kind of movie isn’t always obvious.

6. The speaker thinks the story may not be very strong in this kind of movie.

Вы услышите телефонный разговор отца и дочери. В заданиях 3-8 в поле ответа запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного.

Нажмите , чтобы прослушать запись

3

The girl"s feelings about her roommate from South Korea are:

4

At college the two girls plan to

1. study foreign languages.

2. take music classes.

3. sing for pleasure in the college chorus.

5

What does the girl say about her classes?

1. They are too easy.

2. They are too difficult.

3. They are manageable.

6

What’s the bad news?

1. She ran out of money.

2. She is homesick.

3. She lacks friends.

8

Her father was disappointed because she spent too much money on

3. entertainment.

Раздел 2. Чтение

9

Прочитайте тексты и установите соответствие между текстами и их заголовками: к каждому тексту, обозначенному буквами А–G, подберите соответствующий заголовок, обозначенный цифрами 1–8. Используйте каждую цифру только один раз. В задании есть один лишний заголовок.

2. In a railway museum

3. Airplane alternative

4. Long and special

5. Goods delivery

6. User and nature friendly

7. From steam to electricity

A. The invention of the steam locomotive made a breakthrough in the development of the railway system in the 19th century. Today the technology seems ordinary, but two hundred years ago it was revolutionary. Steam locomotives were fueled by burning coal, wood or oil, to produce steam in a boiler, which drove the engine. Of course, large amounts of water were also needed. In the 20th century, steam engines were gradually replaced with trains fueled by diesel or electricity.

B. Some long-distance passenger trains have become famous. For example, the Trans-Siberian Railway in Russia is the longest railway in the world, covering 9,259 kilometers and 10 time zones. In the United States, the California Zephyr travels between Chicago and San Francisco, and during the 3-day trip, passengers can enjoy amazing views of the Rocky Mountains. The Orient Express between Venice and Istanbul offers old-fashioned service that is luxurious, romantic, and expensive.

C. Of course, not all trains carry passengers. Many trains are freight trains, transporting goods from one location to another. The busiest freight system in the world is in China. Freight trains are usually much longer than passenger trains. The longest freight train recorded was in Australia with over 682 cars. Freight trains can carry anything - coal, cars, clothing - anything that people need. Refrigeration, which keeps food cold and fresh, revolutionized freight transportation.

D. In many countries, overnight trains are a good option to air travel. For example, you might leave one city at 11:00 at night, and arrive at your destination at 7:00 the next morning. Typically, you share a cabin with three other people, who you might be travelling with, or who you might not know at all. Your seats become your beds and the price of your ticket includes your bedding. If you want, you can order tea and a snack from the cabin attendant.

E. Authors have been using trains in literature for as long as trains have been running. Indeed, it’s hard to imagine some stories without a train in them. Even people who have never read Anna Karenina know how the famous novel’s heroine dies at the end. Many American children learn the important lessons of optimism and hard-work reading the classic story The Little Engine that Could. And of course almost everyone on the planet knows about Hogwarts Express in the Harry Potter books.

F. Many countries around the world are investing in high-speed trains. Today’s high-speed railways are amazing. They can go twice as fast as regular trains, and they are designed for passenger comfort with spacious chairs, internet access, and multi-media entertainment. High speed rail makes it possible to move many more people much faster over longer distances. High speed rail also can help the environment because it is more energy efficient and reduces cars on the roads.

G. In the 19th century, railroad travel became the fastest way to travel long distances overland. It was a great improvement over travelling by horse and wagon, which could take weeks longer than the train. But early trains weren’t comfortable. Seats were hard and the soot from the coal engine made the air very dirty. In addition, the cars were cold in winter and hot in summer because there was no heat or air conditioning. But fortunately, since those early years, train travel has become much more pleasant.

Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых утверждений 10–17 соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated). В поле ответа запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного ответа.

The United Nations sponsors many wonderful programs to help people all over the world, and one of the most famous - and oldest - is UNICEF. The acronym UNICEF is short for the United Nations International Children’s Emergency Fund. The program was founded in 1946 to provide emergency food and healthcare for millions of children in the countries that had been ruined by World War II. Today UNICEF helps children in developing countries with programs that support human rights, food, healthcare, and education. UNICEF programs emphasize the importance of developing strong communities. In recognition of its work, UNICEF was awarded the Nobel Peace Prize in 1965.

UNICEF operates with a budget of over $2.7 billion. The funds are provided by governments of the member nations of the U.N. and also by private groups and individuals. In the United States and Canada, UNICEF is especially well known for its “Trick-or-Treat” program, which began in 1950. Every Halloween, in October, children dress up in magical, fantastic and scary outfits and go door to door in their neighborhoods, asking for candy. Many children also carry with them bright orange “Trick-or-Treat” boxes, and they receive money as well as candy. They get to eat the candy, of course, but the money is given to UNICEF. Over $200 million has been raised in this way - all by children dressed up as witches and ogres and fairy princesses.

UNICEF has offices and centers in over 190 countries, with thousands of staff, interns and volunteers. UNICEF also relies on famous people to help raise awareness for its projects. One of the most famous and popular was the actress Audrey Hepburn. Hepburn had herself been the child of war, having survived World War II in the Netherlands. She credited the United Nations with saving her from starvation at the end of the war. Hepburn believed her work with UNICEF was more important and more meaningful than her career as an actress.

10

UNICEF was one of the first funds sponsored by the United Nations.

11

The main aim of UNICEF programme has been to feed starving children.

12

The efforts of UNICEF as a peacemaker were highly estimated.

13

The main part of the UNICEF budget comes from the governments.

14

UNICEF uses “Trick-or-Treat” program only in the US and Canada.

15

Over $200 million come from children’s pocket money to the UNICEF budget.

16

World famous celebtrities help to promote UNICEF projects.

17

Audrey Hepburn didn’t care much for her career as an actress.

Раздел 3. Грамматика и лексика

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 18–26, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18–26.

18

NOT HAVE Our family was quite small, just my Mom, Dad and me. I _____ any brothers or sisters. When I was ten years old, my parents finally decided I could have a dog.

19

DREAM I _____ of having a dog for years, but my parents used to say

20

NOT BE “No, you ______ responsible enough to take care of a dog yet.”

21

I Finally they decided I was ready! So one day, my mother drove ______ to the pound.

24

THEY But one of _____ was sitting in a corner, nervously ______ around.

25

KNOW Our eyes met! And I _____ that was the dog for me!

26

NOT FORGET I ______ that day, the day when I got my first dog ever.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 27–32, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 27–32.

27

FOG It happened in 1707. On a _____ October night four English navy ships hit rocks in the Atlantic Ocean and sank.

28

TRAGEDY The ships had been sailing in the thick fog for twelve days when the _____ accident occurred.

29

NAVIGATE The compass went out of order and the commanders and their ______ were lost in the ocean.

30

LOCATE They had no way of knowing their ______ .

31

FRANCE They thought they were near the ______ coast.

32

KNOW They were wrong, and their lack of ______ cost thousands of lives.

Раздел 4. Письмо

Для ответа на задание 33 используйте отдельный лист. При выполнении задания 33 особое внимание обратите на то, что Ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на отдельном чистом листе. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объёма письма. Письма недостаточного объёма, а также часть текста письма, превышающая требуемый объём, не оцениваются.

You have 30 minutes to do this task. You have received a letter from your English-speaking pen friend, Susan.

...Yesterday I cooked pizza myself! Yummy! What do you think of pizza and fast food in general? What do you usually have for lunch? What can you cook yourself, if you need to?

Write her a letter and answer her 3 questions.

Write 100-120 words. Remember the rules of letter writing.

Раздел 5. Говорение

You are going to read the text aloud. You have 1.5 minutes to read the text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not have more than 2 minutes for reading aloud.

The platypus is one of the most unusual creatures in the animal kingdom. Platypuses have a paddle-shaped tail like a beaver, a furry body like an otter, and webbed feet like a duck. In fact, the first time a platypus was brought from Australia to Britain, people could not believe that it was a real animal.

Platypuses make their homes in the freshwater areas. While they are in the water a lot, they will also waddle onto the riverbanks to dig burrows with their claws. These burrows are tunnels that have rooms or chambers. Platypuses also live under rock ledges, roots, or debris.

Platypuses weather many climate extremes. Their waterproof, thick fur keeps them warm in chilly temperatures, and their big tails store extra fat for energy. Platypuses usually sleep during the day and hunt at night. They hunt for their food in the water where they live.

Показать ответ

Речь воспринимается легко: необоснованные паузы отсутствуют; фразовое ударение и интонационные контуры, произношение слов практически без нарушений нормы; допускается не более пяти фонетических ошибок, в том числе одна-две ошибки, искажающие смысл.

You are going to take part in a telephone survey. You have to answer six questions. Give full answers to the questions. Remember that you have 40 seconds to answer each question.

Нажмите , чтобы прослушать запись

Показать ответ

Electronic assistant: Hello! This is the electronic assistant of the cafe The Best Choice. We are doing a market research, and we would like to offer you new opportunities for special occasions. We kindly ask you to take part in our survey. Please answer six questions. The survey is anonymous, so you don’t have to give your name. Let’s get started.

Electronic assistant: Is there a cafe in your neighbourhood?

Student: (pause 40 seconds) Well, there is one good cafe in a stone throw from my home. It is small buit extremely cute. This cafe is made in French style and it has panoramic windows and fresh flowers everywhere. _

Electronic assistant: Where do you prefer to celebrate your birthday, at home or in a cafe? Explain why?

Student: (pause 40 seconds) If I were to choose where to celebrate my birthday, I would defenetly go for cafe. The reason is that I don"t want to be bothered with cooking and washing dishes after all. Besides, I won"t missan opportunity to take cool photos in a luxuriously designed cafe.

Electronic assistant: If you had a chance to arrange a birthday party in a cafe, what kind of food and drinks would you order?

Student: (pause 40 seconds) First of all, as I have a sweettooth, a birthday cake is of utmost importance. Then there"d definely be some cocktails and champagne. Finally, I am sure if I were to organise the birthday party there won"t be staple food like vegetables and potatoes. It seems to be old fashioned for me.

Electronic assistant: What kind of entertainment would you like to have at your birthday party to make it more exciting?

Student: (pause 40 seconds) First of all, there will be a cotton candy counter, an incredible magic show and a fashionable photo booth. Then I can"t do without music and so I will invite a jazz band.

Electronic assistant: Whom would you like to invite to your birthday party, your family or your friends? Explain why.

Student: (pause 40 seconds) Surely I will invite both my friends and family, because I would like to share the happiest moment in my life with all of them. However, with no doubts there would be 2 different parties because the interesta and as a result the entertainment must be different.

Electronic assistant: What other special occasions (like your graduation party or getting a driver’s licence) would you like to celebrate in a cafe?

Student: (pause 40 seconds) To my mind, getting a Bachelor"s Degree or retirement are occasions that must be celebrated in restaurants and cafes, because they"re the most important milestones of our life and we should do our best to remember this moments forever.

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for your time.

You are going to give a talk about your free time. You will have to start in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes.

Remember to say:

What teenagers enjoy doing in their free time, why

What your favourite pastime is, why

Whether you help your family with household chores if you have free time, why

You have to talk continuously.

Показать ответ

I would like to start with the idea that most of the people have enough free time to relax. But the majority of them always complain that they need more and more. I think that you just have to be responsible for a wise usage of your free time. Speaking about me, I’m usually busy doing homework. But I still have enough free time to play with my friends. I would say that I have enough free time to do everything that I’ve planned. I do believe that all other teens prefer to watch a new movie in the cinema and have fun with their friends from school for example they enjoy hanging out in clubs. But my favourite day of the week is Sunday because I always help my parents with household chores such as washing dishes and taking the garbage away. The main reason why I do it is (not mentioning that it’s my responsibility to help my elderly parents) that after fullfiling my duty I go to the pool , meet with my friends and we watch a movie together. In summary, I should say that having a lot of free time is great.

Делитесь своими результатами или спрашивайте, как решить конкретное задание. Будьте вежливы, ребята.

Лучшие статьи по теме